Is het tijd voor een rebranding van je merk?
Is het tijd voor rebranding?Verandering is onvermijdelijk. Ook als bedrijf ontsnap je er niet aan. Een switch van je management, een shift van je doelgroep, maatschappelijke evoluties … het zijn stuk voor stuk factoren die een invloed hebben op je merk en haar visuele en verbale identiteit.
Daarom is het belangrijk jezelf af en toe de vraag te stellen: is het geen tijd voor een rebranding van mijn merk?
Wat is rebranding?
Rebranding is eigenlijk een chic woord voor een update van de communicatie-aspecten van een merk.
Dat omvat aspecten zoals een merknaam, logo, de huisstijlkleuren, tone of voice… alles wat ook maar de identiteit van je merk bevestigt en bij de doelgroep bekendmaakt.
Waarom is een goede (re)branding belangrijk?
Zoals gezegd is een branding de visuele en verbale vertaling van je bedrijf. Het is voor stakeholders en doelgroepen de basis om hun perceptie te vormen. Vaak in een oogopslag.
Maar door verschillende trends en evoluties wijzigt die perceptie. Daarom is het ook cruciaal dat je geregeld test of je merk de tand des tijds nog wel aankan. Gelukkig pak je een rebranding zo uitgebreid of beknopt aan als je wilt – en je portemonnee toelaat. Een nieuwe variant op het logo, bijvoorbeeld, geeft je merk al een hele nieuwe uitstraling.
1. Je wil een nieuwe doelgroep aanspreken
Zijn de klanten die je over de vloer krijgt geen optimale match met je bedrijf en je bedrijfswaarden? Of zou je je klantenbestand graag uitbreiden met een extra doelgroep? Een rebranding kan je hierbij helpen, lees snel verder hoe.
Als toprestaurant wil je naast je loyale, oudere cliënteel ook een jongere doelgroep aantrekken. De klassieke look van je logo en website zijn voor dat jongere publiek echter wat intimiderend. Je restaurant wordt op die manier snel geassocieerd met te duur.
Vorig jaar werden we benaderd door Karel de Stoute, die we een oplossing aanboden tegen dit vaak voorkomende probleem. Voor hen onderzochten we welke stijlelementen de perceptie van die jongere doelgroep vormen. Door welke kleuren worden ze aangetrokken? Welke sfeer creëren we op de website? Zijn er trends in typografie die belangrijk zijn voor deze branding? En vooral: hoe kunnen we al die zaken matchen met de merkidentiteit van Karel de Stoute?
Voor het hippe én classy toprestaurant Karel de Stoute kunnen we alvast zeggen: missie geslaagd!
2. Je hebt nieuwe ambities met je bedrijf
Zie je het groots, of zou je graag een andere weg inslaan met je bedrijf? Dat juichen we alleen maar toe! Maar dan moet je branding deze ambities uiteraard weergeven.
Bloovi stelde als doel om de grootste en meest inspirerende ondernemerscommunity in België te worden. Daarbij hoorde een nieuwe branding die evenveel lef, drive en kracht uitstraalt.
3. Je bedrijf is geëvolueerd
Een fusie, nieuwe vennoot of overname veranderen een onderneming soms in een handomdraai. Geen enkel bedrijf is hetzelfde als tien jaar geleden. Hetzelfde geldt idealiter ook voor je merk.
Au bon marché, gezellige snuisterwinkel in Gent, kreeg in 2017 een nieuwe eigenares. Haar aanpak en visie op de winkel verschilden met die van de vorige eigenaar. Die nieuwe visie moet natuurlijk stroken met de merkidentiteit. En tegelijk moet het merk herkenbaar blijven. Een hedendaagse variant op het logo did the trick, tegen een zacht prijsje.
4. De identiteit van je bedrijf is niet duidelijk
Een bedrijfsconcept dat glashelder lijkt wanneer je er 38 uur per week mee bezig bent, kan nog steeds erg onduidelijk zijn voor een buitenstaander die je merk voor het eerst leert kennen.
Het is belangrijk dat een leek in één vingerknip een duidelijk (en correct) beeld kan hebben van wat je doet, waarom je het doet en hoe je het doet. Een goede rebranding kan je daar zeker bij helpen.
De Republiek is al sinds jaar en dag beroemd bij Bruggelingen als een gezellig café met prachtig terras, midden in de binnenstad. Maar naast het Grand Café is De Republiek ook de thuis van Stadsmakers, een platform dat maatschappelijke en culturele projecten in Brugge ondersteunt.
Hoog tijd dat dit mooie initiatief even veel liefde en erkenning krijgt als Grand Café! Met een rebranding van de voordeur tot in het kleinste kamertje klaarden we de klus.
5. Je merk communiceert niet (langer) waar je bedrijf voor staat
Een switch in je merkidentiteit kan zowel interne als externe factoren hebben als oorzaak. Intern kan bijvoorbeeld een hoger of lager budget, nieuw management of een opknapbeurt voor een compleet andere klantenbeleving- en perceptie zorgen. Extern kunnen factoren zoals een maatschappelijke trend, overheidsregels en de media meespelen in een andere publieke perceptie van jouw bedrijf.
Een tripje in het vertrouwde Belgenland wordt momenteel steeds aantrekkelijker bij jong en oud. Ecologisch en economisch verantwoord leven leert ons dat we eigenlijk niet ver hoeven te reizen om prachtige dingen te zien. Dat is niet anders in de streek van Scheldeland, met tal van verborgen, pittoreske plekjes.
De branding en de communicatie van Scheldeland vertegenwoordigde echter niet langer de waarden van de regio en de dynamiek van de omgeving. Hoog tijd om deze terug even veel leven in te blazen als de streek zelf reeds kreeg.
6. Je wilt je graag onderscheiden van andere bedrijven die zich gelijkaardig of zelfs identiek positioneren
Imitation is the sincerest form of flattery. Toch is het niet fijn wanneer anderen hetzelfde briljante bedrijfsidee hebben, en je beconcurreren. Het dwingt je tot evolutie. Komen er nieuwe spelers bij, dan kan je je met een rebranding onderscheiden en sterker positioneren.
Voor de rebranding van Govaere zetten De Barbaren hun grootste troef als verfspecialist meteen in de verf met kleur, véél kleur! Op deze manier springt Govaere in het oog tegenover z’n concurrenten, die het een stuk soberder houden.
7. Of simpelweg: je merk is passé
Zoals we modetrends hebben, zijn er ook trends die bij communicatie en design komen en gaan.
Jarenlang werden bedrijven bijvoorbeeld geacht zich formeel, klassiek en professioneel te positioneren. Anno 2022 spannen informaliteit, onderscheidende persoonlijkheid en een oprecht verhaal de kroon.
Kijk maar eens naar Bol.com: grote speler, grote doelgroep. Die houden het wel braaf en formeel? Niets van dat. Bol.com werkte zich op tot een ware love brand dankzij humoristische posts en luchtigere, spot-on interacties met volgers. En dat juichen wij alleen maar toe!