De Republiek
Challenge
Wanneer je aan de gemiddelde Bruggeling vraagt hoe die De Republiek kent, dan is het antwoord steevast: “Ik ga al eens een pintje drinken in het Grand Café”. Door de succesvolle, snelle uitbouw van de horecazaak, verwaterde het profiel van het maatschappelijke platform. Nochtans is De Republiek veel meer dan enkel een bruisend Grand Café. Aan ons om die boodschap duidelijk te maken.
Onderzoeksvragen
Hoe zorgen we dat het platform en het Grand Café een eigen herkenbare identiteit krijgen, en dat ze tegelijk elkaar versterken? Hoe maken we de verschillende projecten die het platform ondersteunt bekend? Hoe trekken we nieuwe partners, geïnteresseerden, investeerders, projecten… aan? Op die vragen formuleerden we een antwoord in de vorm van een gelaagde visuele merkidentiteit, een heldere brand story en website die het verhaal van zowel het Grand Café als het platform bundelt.
Creatief voortraject
Een merkidentiteit ontwikkelen voor een organisatie zo complex als De Republiek vraagt een doordachte voorbereiding. Door ter plaatse te observeren, ervaarden we zelf wat De Republiek nu juist is. Gesprekken met bezoekers en medewerkers, het kleur- en textuurgebruik in de ruimtes, de sfeer, zelfs het gebouw: alles wat we ervaarden was onlosmakelijk verbonden met het gedachtegoed van de organisatie.
Brand story
Elk aspect van de organisatie ademt toegankelijkheid en zingeving uit. De werknemers omschrijven het statige gebouw in de Sint-Jakobsstraat niet voor niets als hun ‘huis’. Dat gevoel capteerden we in een merkverhaal dat duidelijk maakt waar De Republiek in z’n geheel voor staat en wil bereiken.
Branding
Door een abstractie te maken van alle aanwezige kleuren en texturen, gaven we een richting aan de visuele identiteit. Het resultaat van die case study is een modulaire branding, met edgy typografie en kleuren die complementair zijn aan die van het gebouw.
Verschillende logo's als binnenkomer
De twee logovarianten hebben elk hun toepassingen. Het watervallogo is de ideale binnenkomer, perfect wanneer De Republiek moet opvallen. Het hoeklogo geeft dan weer ruimte wanneer De Republiek minder prominent aanwezig moet zijn. Om een onderscheid te maken tussen De Republiek als platform en De Republiek als horecazaak, kreeg ‘Grand Café’ een accentkleur. Zo werken de twee logo’s samen, maar zijn ze toch afzonderlijk sterk.
Kleur en typo
De branding wordt gekenmerkt door zachte, frisse kleurengrafiek. Veel kleuren. Ze zijn een rechtstreekse vertaling van wat we zagen en ervaarden in De Republiek. De typo is bold en karakteristiek, ze springt in het oog. En dat is maar goed ook, want het is tijd dat deze organisatie haar plek in de maatschappij verovert.
Website
Vanaf het moment dat je op de home page belandt, word je meegetrokken in het verhaal. Het is de online interpretatie van die eclectische, rebelse sfeer die in de Sint-Jakobsstraat huist. Sleek en clean horen hier niet thuis. Overal vind je verwijzingen naar het merkverhaal en de visuele identiteit terug.
De nieuwe identiteit van De Republiek schept een duidelijk, herkenbaar beeld van het maatschappelijke platform en het Grand Café. We zien geen twee afzonderlijke merken meer, maar een sterk merk met dezelfde waarden en normen.
Zelf eens het awwward winning design bekijken? Check de website hier!
Huisstijlafgeleiden
Om de branding meer cachet te geven, kozen we voor drukwerk op papier in de huisstijlkleuren. De verschillende communicatiemiddelen werkten we af met een halftoonfotografie. Zo zorgen we voor extra underground vibes.
Ook het gebouw en de medewerkers kregen een Republiek-stempel. En je merkt vanzelf dat De Republiek steeds herkenbaarder, steeds duidelijker geprofileerd wordt.
Sociale media
Sociale media spelen een ongelooflijk belangrijke rol in de profilering. Met een uitgebreide set templates vangt De Republiek overal je aandacht.