Is het tijd voor een rebranding van je merk?
Is het tijd voor rebranding?It’s no secret: verandering is onvermijdbaar. Ook als bedrijf ontsnap je er niet aan. Een switch van je management, uitbreiding van je doelgroep, maatschappelijke evoluties… het zijn stuk voor stuk factoren die een invloed hebben op uw merk en haar visuele en verbale identiteit.
Daarom stelt deze Vos u de vraag: is het niet eens tijd voor een rebranding van je merk?
Wat is rebranding?
Rebranding is eigenlijk een chic woord voor een update van de communicatie-aspecten van uw merk. Aspecten zoals merknaam, logo, huisstijlkleuren, tone of voice… alles wat ook maar de identiteit van je merk bevestigt en bij de doelgroep bekendmaakt.
Waarom is een goede (re)branding belangrijk?
Zoals gezegd is een branding de visuele en verbale vertaling van uw bedrijf. Het is voor stakeholders en doelgroepen de fond om hun perceptie te vormen. Vaak in een oogopslag.
Maar door verschillende trends en evoluties wijzigt die perceptie. Daarom is ’t ook cruciaal dat ge geregeld test of uw merk de tand des tijds nog wel aankan. Gelukkig pak je een rebranding zo uitgebreid of beknopt aan als je wilt – en uw portemonnee toelaat ofcourse. Een nieuwe variant op uw logo, bijvoorbeeld, geeft uw merk met een paar klikken in Adobe Illustrator (hehe, we wish) al een hele nieuwe uitstraling.
Moet uw merk eens in ’t nieuw?
Hoe weet ge nu of uw merk eens een nieuw pelske nodig heeft? Put your brand to the test, beantwoord voor uzelf deze situaties.
Je trekt niet de klanten die je voor ogen hebt of wil een andere doelgroep aanspreken`
Uit het Barbaren-leven gegrepen: als toprestaurant wil je naast je loyale, oudere cliënteel ook de millenials aantrekken. Liefde gaat bij alle leeftijden door de maag! Maar de klassieke look van je logo en website zijn voor dat jongere publiek wat intimiderend. Je wordt snel geassocieerd met te duur.
Oplossing: we onderzoeken welke stijlelementen de perceptie van die jongere doelgroep vormen. Door welke kleuren wordt hij aangetrokken? Welke vibes creëren we op de website, zodat hij de prijs vergeet? Zijn er trends in typo die belangrijk zijn? En vooral: hoe kunnen we al die zaken matchen met jouw merkidentiteit?
Je hebt nieuwe ambities met je bedrijf
Zie je het groots, of zou je graag een andere weg inslaan met je bedrijf? Dat juichen we alleen maar toe! Maar dan moet je branding deze ambities uiteraard weergeven.
Bloovi stelde als doel om de grootste en meest inspirerende ondernemerscommunity in België te worden. Daarbij hoorde een nieuwe branding die evenveel lef, drive, kracht en ballen uitstraalt.
Je merk of bedrijf is geëvolueerd
Een fusie, nieuwe vennoot of overname veranderen een onderneming soms in een handomdraai. Geen enkel bedrijf is hetzelfde als tien jaar geleden. Au bon marché, gezellige snuisterwinkel in Gent, kreeg in 2017 een nieuwe eigenares. Haar aanpak en visie op de winkel verschilden met die van de vorige eigenaar. Die nieuwe visie moet natuurlijk stroken met de merkidentiteit. En toch moet het merk herkenbaar blijven. Een hedendaagse variant op het logo did the trick.
De identiteit van je bedrijf is niet duidelijk
Vaak is er een imbalans tussen de perceptie van personeel tegenover de perceptie van (potentiële) klanten van hetzelfde bedrijf. Een bedrijfsconcept die glashelder lijkt wanneer je er 38 uur per week mee bezig bent, kan nog steeds erg onduidelijk zijn voor een buitenstaander die deze voor het eerst leert kennen.
Het is belangrijk dat een “leek” in één vingerknip een duidelijk (én correct) beeld kan hebben van wat je doet, waarom je het doet en hoe je het doet. Een goede rebranding kan je daar zeker bij helpen.
De Republiek is al jaar en dag beroemd bij Bruggelingen als een gezellig café met prachtig terras, midden in de binnenstad. Maar naast het Grand Café is De Republiek ook de thuis van Stadsmakers, een platform dat maatschappelijke en culturele projecten in Brugge ondersteunt. Hoog tijd dat dit mooie initatief evenveel liefde en erkenning krijgt als Grand Café! Met een rebranding van de voordeur tot in het kleinste kamertje klaarden we de klus.
Je merk communiceert niet (langer) waar je bedrijf voor staat
Een switch in je merkidentiteit kan zowel interne als externe factoren hebben als oorzaak. Intern kan bijvoorbeeld een hoger of lager budget, nieuw management of een opknapping voor een compleet andere klantenbeleving- en perceptie zorgen. Externgewijs kunnen factoren een maatschappelijke trend, overheidsregels en de media meespelen in een andere identiteit van jouw bedrijf.
Een tripje in het vertrouwde Belgenland wordt steeds aantrekkelijker bij jong en oud. Ecologisch en economisch verantwoord leven leert ons dat we eigenlijk niet ver hoeven te reizen om prachtige dingen te zien. Dat is niet anders in de streek van Scheldeland, met tal van verborgen, pittoreske plekjes.
De branding en de communicatie van Scheldeland vertegenwoordigde echter niet langer de waarden van de regio en de dynamiek van de omgeving. Hoog tijd om deze terug even veel leven in te blazen als de streek zelf reeds kreeg.
Er kwamen ondernemingen in je marktsegment bij, die zich vergelijkbaar of zelfs identiek positioneren als jouw bedrijf.
Imitation is the sincerest form of flattery. Toch is het niet fijn wanneer anderen hetzelfde briljante idee over hun merkidentiteit hebben, en je beconcurreren. Het dwingt je tot evolutie. Komen er nieuwe spelers bij, dan kan je je met een rebranding onderscheiden en sterker positioneren. (Hint hint, Netflix.)
De markt veranderde
AANPASSEN!
Let's go!
Dus, kan uw merk een update gebruiken? Neem dan vliegensvlug (op uw gemak mag ook, hoor) contact met ons op.