SMOGSpreken Met Ondersteuning van Gebaren, kortweg SMOG, is een ondersteunende communicatievorm voor mensen met gehoorproblemen. Na jarenlang met dezelfde huisstijl te werken, was die sterk verouderd en had de organisatie dringend nood aan een volledige rebranding en nieuwe website.
Challenge
Als organisatie bereikt SMOG ontzettend veel verschillende doelgroepen: mensen met auditieve problemen, kinderen, jongeren, scholen, gezinnen, logopedisten … en dat uit alle lagen van de bevolking. Onze opdracht bestond erin om de branding en website laagdrempelig en herkenbaar te houden voor al die doelgroepen.
Branding
We inspireerden ons op de vele gebaren die communiceren mogelijk maken. Handen openen een gesprek, dat maken we duidelijk. De handen bepalen dan ook letterlijk de vorm van het logo. Onze graphic designer tekende zelf verschillende handen die de hele brand identity versterken. Ze kunnen vrij gebruikt worden om de nadruk op bepaalde content te leggen.
Met de drie frisse kleuren willen we de jongere doelgroepen aanspreken. Daarnaast springen ze meteen in het oog. Die herkenbaarheid was essentieel voor SMOG, want de organisatie blijft nog te vaak onder de radar. Ten slotte kozen we een vriendelijk maar zelfzeker lettertype dat helderheid en duidelijkheid uitstraalt.
Brand book
De organisatie heeft leden en vrijwilligers over heel Vlaanderen. Dankzij een uitgekiend brand book is elke visuele communicatie-uiting voor iedereen duidelijk. Communiceert je hele organisatie op dezelfde manier, dan ben je steeds herkenbaar.
Gevelsignalisatie
Op meer dan 2000 gevels staat inmiddels een SMOG-bord te pronken. Scholen, jeugdcomplexen en praktijken maken zo duidelijk dat de gebaren er gekend en gebruikt worden. Meer zichtbaarheid in het straatbeeld vergroot ook de bekendheid rond SMOG.
Website
De website is een gigantische, op maat gemaakte bron aan informatie. Je vindt er alles wat je wil weten over SMOG. Je leert er gebaren dankzij handige video’s, vindt SMOG-therapeuten, ontdekt hoe je SMOG bij baby’s kunt gebruiken … We hielden rekening met de verschillende doelgroepen om de website-ervaring zo eenvoudig mogelijk te maken.
Met zo’n 600 video’s en een afgeschermd klantenportaal vormde de website ook een technische uitdaging. Veel kracht, veel geheugen. Zo is SMOG altijd en op elke drager bereikbaar.
Het groene design geeft de website een frisse look en feel, terwijl de handen de nodige symboliek toevoegen. Dankzij duidelijke titels creëerden we structuur en overzicht in de content. Snel de gebaren vinden? De UX is er zo op gericht dat je op elke pagina een call to action naar de gebaren hebt.
Videografie in samenwerking met Het Bataljon
Samen met de videografen van Het Bataljon filmden we zo’n 100 gebaren. Setting: een groene achtergrond en oranje kledij. Op die manier is de huisstijl overal aanwezig. Het zijn kleine details, die wel een ongelooflijk verschil maken voor de herkenbaarheid van de organisatie.