De vos blogt

De vos op date: Janka

Foxy interviewVoor mij zit de langst werkende vrouw bij De Barbaren. Oorspronkelijk uit Zele, maar nu wonende in Lokeren: stad der paardenworsten, Reinaert de vos en Lokerse Feesten. Ze schrijft vlijmscherpe copy, kent alle geheimen van SEO en is een krak in name brandings. Welkom, Janka!

Dag Janka, bedankt dat je tijd vrijmaakt voor dit very much anticipated interview. Je hebt mijn vragen in een recordtijd beantwoord. Twee jaar.

(lacht) Ik weet het, Vos! Je zou denken dat ik als copywriter de juiste woorden wel weet te vinden, maar deze keer stond ik er toch naar te kijken zoals een koe naar de eerste trein…

20220131 De Vos Blogt mopje

(sarcastisch) En iedereen hier weet: de Belgische spoorwegen hebben een plekje in je hart. Maar goed, nu ik je eindelijk hier heb gekregen is er geen ontkomen meer aan. Zo’n twee jaar geleden maakte je je intrede bij De Barbaren. Hoe bevalt het je hier en vanwaar de keuze voor copywriting?

Ik ben inderdaad deel van het meubilair ondertussen. In september 2021 ben ik hier gestart. Het is mijn eerste job, midden in de coronapandemie studeerde ik af. Er zijn slechtere plekken om je eerste werkervaring op te doen. De sfeer tussen de collega’s zit goed (shoutout naar Team Tof), op vrijdag is er altijd frisse Stella en mijn Instagramfoto’s zijn er met dank aan Sander serieus op verbeterd.

Oh ja, over werken gesproken: de klanten en opdrachten zijn ook wel best oké.

Dat ik in copywriting ben beland is eerder toeval dan intentie. Maar ik hou enorm van de creativiteit in taal. Al heel vroeg wist ik wat ik absoluut niet wou doen. Niets dat ook maar in de buurt komt van wiskunde en cijfertjes. Je moet maar eens op Instagram of TikTok zoeken naar ‘Girl Math’. Zo omschrijf je mijn wiskundeskills nog het best. In die video’s leggen meisjes uit hoe ze geld besparen dankzij compleet onlogische calculaties. Bijvoorbeeld: je gaat liever 2 weken na elkaar tanken aan 25 euro in plaats van meteen aan 50 euro te tanken. Logisch, want je spaart beide weken 25 euro uit en doet dus minder geld op.

(Vos kijkt vragend)

Nee? Niet logisch? Voor meer interessante besparingstips mag je mij altijd mailen.

20230915 De Barbaren Profiel Website 33

Ik wou je eerst vragen of het social media kanalen of socialmediakanalen is. Maar ik kan me voorstellen dat je die vraag al honderd keer gekregen hebt. Van welke taalfout krijg je écht grijs haar, en niet van die valse grijs gekleurde voelsprieten die je nu hebt?

Oeeeh, wat een prachtig moment om een paar van mijn meest gehate taalfouten en woorden te highlighten:

  1. Cringe. Slechts weinig woorden maken zichzelf zo goed waar.
  2. ‘Gezellig met de kids naar zee.’ Wat hebben die laatste vier letters misdaan?
  3. HET IS IN DE BIJLAGE.
  4. Daan, deze is voor jou: stop met het woord conculega’s te gebruiken. Ik haat het.
  5. Boodschap van algemeen nut aan alle influencers en meiden met 800 volgers die denken dat ze dat zijn: m’n is een bezittelijk voornaamwoord en men is een voornaamwoord dat enkel als onderwerp gebruikt wordt. Shock, ik weet het.

"De sfeer tussen de collega’s zit goed (shoutout naar Team Tof), op vrijdag is er altijd frisse Stella en mijn Instagramfoto’s zijn er met dank aan Sander serieus op verbeterd."

Even iets anders dan werk. Je roots liggen in de Chiro. Menige zondag heb je daar versleten, en ze kunnen daar nog steeds op je rekenen. Na jaren van ravotten, op kamp gaan en leiding geven komt er dus plots heel wat tijd vrij. Wat spook je nu zoal uit in het weekend?

Als je de anderen moet geloven zijn mijn weekends echt megaspectaculair. Maar eigenlijk zijn ze vrij chill en rustig.

Aan de Chiro heb ik een geweldige vriendengroep overgehouden. We gaan regelmatig op café of restaurant, worden door de huidige leiding nog steeds uitgenodigd op themafeestjes en draaien regelmatig een shift mee op een van de vele evenementen. Chiro Jochi(m) forever.

Ik kan de Chiro alleen maar aanraden. Je leert er duizenden nuttige skills die echt een meerwaarde zijn in je leven. Denk maar een flesje kunnen ontkurken aan een bak of tafel, muurzitten tot in het oneindige en plassen in de bosjes. Toegegeven, dat laatste talent is al meerdere keren zeer nuttig gebleken.

Het is alweer tijd voor de laatste vraag. Voor welke opdrachten mogen we jou storen op een lokersepaardenworstenfestijn?

Sowieso voor webcopywriting. Een webproject is niet altijd eenvoudig, maar het zijn wel heel belonende opdrachten. Het resultaat is zo tastbaar. Wanneer je tekst, branding, webdesign en fotografie ziet samenkomen tot zo’n consistent, gebruiksvriendelijk en professioneel geheel kan je echt je creativiteit en kennis laten zien. En daarvoor komen klanten natuurlijk naar ons.

Verder mag je mij ook altijd optrommelen voor name brandings. De juiste naam kiezen voor je onderneming is zo belangrijk. Je naam is de kapstok van je volledige merk, de basis van je merkbekendheid. Het is altijd een uitdaging om verrassend en authentiek uit de hoek te komen, maar het geeft zoveel voldoening wanneer de keuze valt.

Je leest het, een scherpe pen en een scherper gevoel voor humor. Een opdracht voor Janka? De beste manier om haar te bereiken is via het contactformulier. Bellen doet ze niet zo graag.

Nood aan copywriting?