De Wingerd

Coverbeeld
De Wingerd Freinetschool De Wingerd, een school zoals alle andere, maar toch ook weer niet. Hoe kan je je als school in het Gentse onderwijslandschap onderscheiden? Hoe laat je leerlingen bewust voor de school kiezen? Samen met De Wingerd en Stad Gent gingen we aan de slag met het unieke DNA van de school en namen we de huisstijl grondig onder handen. Meer dan genoeg redenen voor een ferme fotoshoot en een frisse socialmediacampagne. Wijs / grappig / interessant / top / geweldig / chill / leuk / nice, toch?
De Wingerd lancering post 2
Tekengebied 44 kopie 5

Word wie je bent

“Op De Wingerd mogen leerlingen zichzelf zijn”. Daar waren leerlingen en leerkrachten die we tijdens onze strategisch voortraject interviewden het unaniem over eens.

Het belang van persoonlijke groei en zelfontwikkeling zijn hier veel meer dan zoete woorden. We riepen de bijpassende baseline in het leven: “Word wie je bent”. De baseline zegt ook dat mensen worden opgeroepen om zichzelf te leren kennen, dat ze niemand anders moeten worden, dat ze zichzelf mogen zijn en groeien als zichzelf, in de richting waarin zij willen, volgens hun interesses etc. Je bent namelijk veel meer dan je beroep en je beroep definieert niet noodzakelijk je karakter en passies. We spelen meer in op “Wie wil je (later) zijn?”. Dat laat meer ruimte open voor persoonlijke ontwikkeling.

Tekengebied 44
Tekengebied 44 kopie 4
Tekengebied 42 kopie
Tekengebied 44 kopie 2
Tekengebied 44 kopie 3
Tekengebied 1 kopiëren 6
Tekengebied 1 kopiëren 7

Bij een klinkende brandstory en baseline hoort ook een doordachte opfrissing van de huisstijl. Let’s go!

De gelijkwaardige relatie tussen leerling en leerkracht is typerend en opvallend voor deze school. Je mag als leerling je mening geven op school. Meer zelfs: het wordt aangemoedigd. De labels en emoji’s in de huisstijl symboliseren de inspraak van de leerlingen. Zo krijgen ze in de communicatie ook een stem. De gekozen labels zijn, hoe kan het ook anders, een selectie van de leerlingen hun favorieten.

Het frisse en uitgebreide kleurenpalet verwijst naar de verschillende persoonlijkheden op De Wingerd. Of om het met de woorden van Cyndi Lauper te zeggen: iedereen mag zijn true colours laten zien.

We kozen voor een bold typografie dat volledig de heldere en open communicatie van de school ondersteunt.

Tekengebied 1 kopiëren 8
Foto 4
Foto 1
Foto 2
Foto5

Het stond als een paal boven water: een campagne voor De Wingerd moet ook mee gecreëerd worden door de leerlingen zelf. Via een traject van leerlingenparticipatie kozen we het concept van deze campagne.

“Word wie je bent.” Maar wie is dat juist, die persoon die in de spiegel terugkijkt? Een boeiende vraag die we ons hele leven lang stellen, maar des te meer in onze tienerjaren. Wat zie jij in de spiegel? Wie wil je daar later zien? Wat interesseert jou? Voor welke topics ga jij door het vuur? Hoe voel je je vandaag?

We selecteerden enkele enthousiaste leerlingen van De Wingerd die maar al te graag in the picture staan voor hun school.

Foto 3

Nieuwe awarenesscampagne in 2023

Een school moet op lange termijn durven denken. We gaven De Wingerd met deze huisstijl en concept de handvaten om een consequente interne en externe communicatie op te bouwen. Eentje die volledig aansluit waar de school voor staat. Net zoals leerlingen van De Wingerd klaar zijn voor de toekomst, is de school dat nu ook.

Ook nood aan een totaalaanpak van je merk? We denken graag met je mee.


Let's talk!