How to: succesvol solliciteren voor je stage
How to: succesvol solliciteren voor je stageAls student marketing, communicatie, grafische vormgeving of webdesign wil je natuurlijk stagelopen in het creatieve agency van je dromen. Toch krijgen we massaal ongeïnspireerde sollicitaties van studenten in onze mailbox. Spring eruit tussen de massa en zet met deze tips en tricks je creatieve skills beter in de verf.
Tips voor een geslaagde stageaanvraag
Hoe schrijf je een goede sollicitatiemail?
Ontzettend belangrijk en toch gigantisch onderschat: de mail waarmee je solliciteert. Je kans op die felbegeerde stageplaats staat of valt ermee. Op basis daarvan bepalen we of we je CV en portfolio bekijken, en je uitnodigen voor een gesprek. En maar al te vaak lezen we slordige mailtjes.
Vermijd ‘geachte’ en formele taal
Yes, de leerkracht Nederlands uit het middelbaar hamerde er waarschijnlijk op dat je formele mails moet starten met ‘Geachte Heer/Mevrouw’. We leven echter niet meer in de tijd van bureaucratische dinosaurussen met verplichte stropdassen en muffe koffie-adem.
Begin je mail liever met een gerichte aanspreking en probeer de naam van de ontvanger te achterhalen. Dat is de persoon die je sollicitatiemailtje zal lezen en beslissen of je al dan niet op gesprek kan komen. Een persoonlijke aanhef toont dat je de moeite hebt genomen om het bedrijf te leren kennen. Nog een reden om de ontvanger aan te spreken: wanneer je begint met ‘Beste meneer/mevrouw’, weten wij onmiddellijk dat je dezelfde mail naar meerdere bedrijven stuurde. Een echte no-go.
Barbarentip: bij ons worden de stageaanvragen gelezen door Carmen en Charlotte.
Wees niet te formeel. Maar al te vaak worden ‘formeel’ en ‘professioneel’ gezien als synoniemen. Een agency is een creatieve en dynamische omgeving. We don’t do formal. Schrijf verzorgd, laat je tekst nalezen op taal- en typfouten en archaïsche verwoordingen waar ze thuishoren: op pensioen.
Bijvoorbeeld:
- Gebruik je, jij en jouw in plaats van u en uw.
- Vermijd woorden als: indien, in kader van, ter beschikking, reeds, betreft, alsook, tevens …
Vertel heel kort over jezelf
Na de begroeting stel je jezelf kort voor. Wat studeer je? Wat zijn je ambities? Wat wil je bereiken tijdens je stage, waar ben je goed in en waarin wil je graag bijleren?
Toon je skills aan met relevante voorbeelden:
“Ik werkte 4 jaar als jobstudent in de retailsector en heb zo geleerd hoe ik met klanten moet omgaan. Op mijn studentenjob was ik het aanspreekpunt en hielp ik klanten met de styling van kledij.”
Doe onderzoek naar het bedrijf
Uiteraard gok je op meerdere paarden voor je stageplek en contacteer je verschillende agencies. Wij merken meteen dat je dezelfde standaardmail naar meerdere bedrijven stuurt.
Verdiep je dus in elk bedrijf waar je naar mailt. Begrijp de waarden, missie en recente projecten. Aan de hand van de copy, foto’s en social media kan je al veel van de bedrijfscultuur achterhalen. Gebruik die elementen in je mail en toon ons waarom jij daar een mooie aanvulling op bent.
Vertel ons waarom je bij ons stage wil doen. Wat spreekt je aan? Van welke projecten ben je fan? En waarom? Wees vooral specifiek en enthousiast!
Een goede cv en motivatiebrief schrijven
De mail is geschreven, over naar het volgende punt: je cv en motivatiebrief. We gaan er niet vanuit dat je al veel relevante ervaring hebt. Dat is ook niet erg. Schaam je niet om je studentenjobs op te lijsten. Die tonen al belangrijke skills en laten zien of je hardwerkend, stressbestendig of organisatorisch sterk bent. Heb je al meerdere opleidingen achter de rug? Vermeld ze gerust. Wat je niét hoef te vermelden, zijn skills die essentieel zijn voor de functie. Wanneer je solliciteert voor een stage grafisch ontwerp, is het logisch dat je de Adobeprogramma's als je broekzak kent ...
Écht alles uit de kast halen? Schrijf dan een motivatiebrief en breng een krachtig verhaal. Vertel wat je drijft en waarom je bij dat ene bedrijf stage wil lopen. Een goed verhaal maakt emoties los en onderscheidt je van anderen.
Een portfolio is onmisbaar in een creatieve sollicitatie
Het laatste onmisbare ingrediënt van een geslaagde sollicitatie? Je portfolio. Zelfs wanneer je als communicatie- of marketingstudent solliciteert, is een portfolio belangrijk. Zo hebben we een duidelijk beeld van hoe je schrijf, ontwerpt, fotografeert … Beperk je niet tot schoolopdrachten (want die stuurt iedereen) maar vul aan met dingen die je in je vrije tijd maakte. Zo ontdekken we waar je interesses en ambities liggen.
Laat in je hele stageaanvraag zien dat je over de creatieve vaardigheden en motivatie beschikt die we zoeken.
Waarom zijn we kritisch bij stageaanvragen?
Je denkt misschien bij het lezen van deze tips: véél werk voor een stage-aanvraag. Maar het werk loont écht. Denk eraan dat je veel concurrentie hebt. Wij ontvangen maandelijks zo’n tiental aanvragen, terwijl we elk semester maar plek hebben voor 2 stagiairs. Je hebt dus ongeveer 1 kans op 50.
Ten slotte investeren bedrijven zelf veel tijd in de begeleiding van een stagiair. Je werkt voor echte klanten, aan echte opdrachten en krijgt de kans om deel uit te maken van het team. Daarom willen we er ook zeker van zijn dat jij voor ons de juiste match bent.