Gen Z, de goudvissen van het internet
Gen Z, de generatie die scrolt voordat ze stapt, is als een goudvis in een digitale zee. Het zijn de screenagers van onze tijd. Dat hun smartphone aan hun handen plakt, is vast niet nieuw. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze makkelijk te bereiken zijn. Met een aandachtsspanne korter dan een TikTokvideo, media-multitasken ze eindeloos. Alles moet snel, snel, snel. En het moet ook nog geestig zijn. Niet simpel!
De vos deed een duik in het diepe. Hoe vang je de aandacht van Generatie Goudvis? Met deze tips laat je haar niet ontglippen.
Eigen in hun soort
One-size-fits-all? Nee, was het maar kinderspel. Om de Gen Z’ers te targeten, moet je ze kennen. Pas dan kan je ze écht doorgronden.
Een snelle blik op Gen Z – voor ’t zekerste. Zo zitten we op één lijn.
- Gen Z is geboren tussen het eind van de 90s en begin 2010
- Zoals een vis in een bokaal, zit Generatie Z in haar eigen bubbel. Haar eigen leefwereld. Elk lid is anders, en heeft een aparte kijk op de wereld. Ze over één kam scheren met Millenials? Absoluut een no-go!
- Het zijn multitasking ninja’s. Ze kijken netflixen, youtubben, streamen en houden tegelijk al hun socials in de gaten. Alles wordt gecombineerd en gebruikt aan een tempo om U tegen te zeggen – ninjaskills. Acht seconden krijg je. Is het relevant? Dat bepalen de jongeren met hun smartphone in de hand.
- Generation Z is hoogopgeleid, ijverig en slim. Niet voor niets worden zij bestempeld als Generation Woke die niet afgeschrikt wordt door onderwerpen als diversiteit of duurzaamheid. Geen stille waters, diepe gronden voor specie Z. Neem die mondige generatie dus maar beter serieus als je communiceert.
- Gen Z lijdt niet aan FOMO, maar JOMO – the Joy of Missing Out. Jongeren kiezen bewust om te deconnecteren van alles en iedereen, dus ook van social media. De challenge? Touchpoints met je merk worden nog schaarser, dus die moeten er boenk opzitten.
Keep them hooked: best practices
1. Dompel je onder in de Z-bubbel
Blind vertrouwen op je gut feeling? Daar kom je nergens mee. Doe je research. Kruip in de huid van de Gen Z’ers tot je hen tot in de puntjes begrijpt. Het resultaat? De doelgroep voelt zich gewaardeerd en aangesproken, en jij krijgt de kans om je nog eens jong te voelen – een win-win!
2. Short but sweet
Ellenlange copy is passé, dus weg ermee. De jeugd van tegenwoordig gunt je maar 8 seconden van haar aandacht. Hou het daarom kort, maar wees krachtig, en onderschat de kracht van visuals niet. Ga op zoek naar een sweet spot. Waar is jouw doelgroep naar op zoek én heb jij expertise over? Maak daarvan het overkoepelende verhaal voor je content. Wanneer je daaraan de gepaste plaatjes koppelt, sla je de bal nooit mis.
3. Geen poespas voor Generatie Goudvis
Generation Woke houdt niet van vlotte praatjes en over the top marketingstunts. Ze hebben een sterke filter voor dat soort blablabla. Vermijd die poespas. Durf een zwaarder topic aan te snijden, maar zorg dan wel steeds voor een fit tussen je merk, het onderwerp en de doelgroep. Zoek je het liever minder ver? Ga dan voor user generated content. De naam spreekt voor zich: content gemaakt door consumenten. Simpel, maar waardevol, want wat uit je eigen bubbel komt, wekt veel meer vertrouwen op.
4. Lok met het juiste aas
Om het socialemedia-algoritme de baas te zijn, is interactie onmisbaar. Engagen je gebruikers niet met je content? Dan is de kans klein dat jouw bericht in de toekomst als eerste verschijnt. Dat is net belangrijk voor de JOMO-generatie, die probeert minder tijd op sociale media door te brengen. Dus, kies het juiste aas: stel vragen, maak polls, gebruik beelden van topkwaliteit en vermijd links naar andere platformen. Zodra ze klikken, liken, sharen of een andere vorm van commitment tonen, heb je ze aan de haak.