Google Analytics 4: wat is het en hoe instellen?
Sinds de lancering van je website verzamelde Google Universal Analytics al heel wat data over je bezoekers. Die gegevens zijn een onmisbaar onderdeel om je klanten te begrijpen, een schatkist aan waardevolle info. Al kan het volgens Google altijd nóg wat waardevoller...
Want vanaf 1 juli 2023 maakt Google Universal Analytics voorgoed plaats voor GA4. Hoe jouw website daar baat bij heeft? Dankzij Google Analytics 4.0 krijg je een beter inzicht in de weg die je klanten afleggen op je website. Het is een compleet nieuwe manier om je website te analyseren. Tijd om er alles over te ontdekken.
Wat is GA4?
Zoals de naam al weggeeft, is Google Analytics 4.0 de opvolger van analysetool Google Universal Analytics. Dankzij Google Analytics 4.0 is het mogelijk om alle bedrijvigheid die op je website plaatsvindt te volgen. Je krijgt een duidelijk beeld welke pagina’s het populairste zijn en langs welke weg bezoekers langskomen. Bovendien geeft de tool een helder overzicht over het aantal én soort conversies.
Waarom verdwijnt Google Universal Analytics?
Google Universal Analytics werkt met de bekende cookies. Dankzij die cookies herkent je website automatisch terugkerende bezoekers.
Maar cookies zijn passé. Vanwege de ingewikkelde privacywetgeving heeft Google er zijn buik volledig vol van. De nieuwste manier om een gebruikersprofiel van je bezoekers samen te stellen? Google Analytics 4.0, dat vanaf 1 juli 2023 in werking treedt.
Let wel: alle gegevens die vóór 1 juli 2023 door Google Universal Analytics verzameld werden, verdwijnen onherroepelijk op 1 januari 2024.
Hoe helpt Google Analytics 4.0 mijn bedrijf?
GA4 zorgt voor een onweerlegbare analyse van hoe je klant zich gedraagt op je website. Waar gaat zijn aandacht naartoe? Komt deze klant terug? Het is een glazen bol die je zowel in het verleden als in de toekomst laat kijken. Een compleet nieuwe manier van je klant zijn behoeftes aftoetsen, om daarop makkelijker in te spelen. Duidelijker én nauwkeuriger.
1. Geeft een duidelijk overzicht van al je reeds verworven webdata
Leren van het verleden om het heden en de toekomst te begrijpen. Om een zonneklaar beeld te krijgen van het surfgedrag van je bezoeker, is het belangrijk om te kijken hoe hij zich gedraagt. Dat gedrag kan je meten aan de hand van enkele KPI's: key performance indicators. Ze zijn je diepgewortelde fundering. Op je fundering bouw je verder.
Welke KPI's zijn interessant?
- Systeem-KPI's: focussen zich ofwel op je omzet, ofwel op je nieuwe klanten.
- Gedrags-KPI's: tonen je waar je goed of slecht op scoort.
- Tactische KPI's: zijn gericht op kortetermijndoelstellingen, zoals conversies. Het zijn de belangrijkste KPI's.
2. Geeft hapklare conclusies die je een betere inkijk in het surfgedrag van je klant geven
Heldere rapporten maken het leven makkelijker. In een oogopslag weet je waar je moet bijsturen, waar je pijnpunten liggen en hoe je die moet aanpakken. In Google Analytics 4.0 maak je aangepaste meldingen die jouw voorwaarden volgen. Dankzij die automatische meldingen ben je onmiddellijk mee met de belangrijke gebeurtenissen. Bounce rate te hoog? Aantal transacties valt tegen? Geen tijd te verspillen met onoverzichtelijke verslagen maar meteen de vinger op de zere wonde leggen, daar gaat het om.
3. Follow the leads
Dankzij laagdrempelige en makkelijk toepasbare adviezen helpt GA4 om je website klantvriendelijker te maken. GA4 heeft bovendien een chatbot die op al jouw vragen een antwoord heeft. Via enkele clicks kan je de effectiviteit van je online marketing bijsturen. Zo geef je service op maat, waardoor elke klant op je website zich er thuis voelt. Hoe klantvriendelijker, hoe meer conversies en dus een hogere omzet.
Mis de boot niet!
Vanaf 1 juli 2023 stopt Google Universal Analytics data rechtstreeks binnen te nemen. Dat wil zeggen dat je gegevens ook niet meer doorgestuurd worden naar Google Ads. Geen tijd te verliezen dus. Hoe sneller je de switch maakt, hoe meer data je opnieuw terug samen sprokkelt. Als je een voorgaande periode wil vergelijken heb je uiteraard eerst gegevens nodig. Zonder historische data wordt dat moeilijk. Als je nu je Google Analytics al overschakelt kun je de tool bovendien inrichten als je huidige Universal Analytics, wat de overgang volgend jaar alleen maar makkelijker maakt.
Ook up-to-date blijven?
Dit kan allemaal overweldigend overkomen. Gelukkig staan De Barbaren klaar om je bedrijf te perfectioneren. Geef ons gerust een seintje!