De vos op date: Zephir
Foxy interview Een nieuw gezicht in de Begijnhoflaan, dat vraagt om een uitgebreide kennismaking met de Vos. De Vos bijt zich vast in onze creatieve copywriter: Zephir Veys. Tijd om eens te snuffelen naar wat er allemaal omgaat in zijn hoofd en hoe het is als de nieuwste Barbaar in de stam.
Dag Zephir! Blij dat ge in ons team zit. Je schoof deze zomer aan bij De Barbaren als copywriter. Hoe kwam je hier terecht en hoe bevalt het je hier?
Dag Vos! Wel, eigenlijk was het al de derde keer dat ik een poging waagde om De Barbaren te vervoegen. Ik ben al een viertal jaren actief geweest bij twee agencies in het Gentse, maar voordat ik aan de slag ging bij mijn vorige werkgevers, heb ik steevast gesolliciteerd hier. Eindelijk met succes!
De Barbaren spraken me enorm aan, niet alleen door hun naam, maar ook door hun werk. Na vier jaar actief te zijn in de reclame, was ik op zoek naar een plek waar aan meer duurzame communicatie gewerkt wordt. En die plek heb ik hier zeker en vast gevonden!
Als copywriter beschik je ongetwijfeld over een vlotte pen. Zijn er schrijvers, auteurs of scriptwriters waar jij enorm naar opkijkt, die jou inspireren?
Al van kinds af aan was ik verzot op het luisteren naar verhalen. Van verhaaltjes voor het slapengaan kon ik geen genoeg krijgen. Het boekje ‘Mijn vader’ van Toon Telleghen was dan ook één van mijn favorieten. Op latere leeftijd begon ik me helemaal te verliezen in de absurde verhalen van Jonas Jonasson, de poëtische landschapsbeschrijvingen van Tolkien en de wereldbeeldveranderende non-fictie van Rutger Bregman.
Naast boeken hou ik ook enorm van film. De zenuwachtige monologen van Trainspotting, de dystopische setting van Children of Men, de surrealistische dialogen van Robert Eggers … Allemaal zaken die mijn passie voor storytelling gevoed hebben en mijn pen ook richting en vorm gegeven hebben.
"Op het volgende Barbaren-feestje teken ik zeker present achter de decks. (Verzoekjes liefst
op voorhand)"
Er fluisterde iemand in mijn oor dat je vaak weetjes opzoekt en je graag verdiept in allerlei zaken zoals cultuur en muziek? Kan je me daar iets meer over vertellen?
‘En waarom weet je dat precies?’ is een vraag die me vaak gesteld wordt. Ik hou er echt van om me te verdiepen in onderwerpen waar ik compleet niks van af weet en waar ik ook niet per se iets aan heb in de nabije toekomst.
Een interesse die me ook helpt bij het leren kennen van klanten in allerlei sectoren. Ik verdiep me er dan ook met plezier in! Zo leer ik zo goed mogelijk de taal van de klant spreken.
Naast die hobby’s ben je soms ook achter de draaitafels te vinden, heb ik gehoord?
Ik durf al eens een plaatje te draaien, inderdaad. Ik kom uit een muzikaal nest, dus die interesse is er als het ware met de paplepel ingebracht. Solsleutels en toonaarden hebben geen geheimen voor mij. Dus op het volgende Barbaren-feestje teken ik zeker present achter de decks. (Verzoekjes liefst op voorhand)
Om af te ronden, heb ik nog een belangrijke professionele vraag: voor welk type opdracht of klant laat jij je het liefst, op copywritingvlak, helemaal gaan?
Zoals ik daarnet al vertelde, hou ik ervan om me te verdiepen in zaken of sectoren waar ik helemaal niets van afweet. Dus werken voor klanten die volledig gepassioneerd zijn door wat ze doen, spreekt me enorm aan. Samen met hun enthousiasme me verdiepen in wat hen zo’n drive geeft, vind ik geweldig. Mijn copy-hart slaat er altijd sneller van om met die passie en dat enthousiasme aan de slag te gaan en zo hun verhaal met de juiste woorden tot leven te brengen.